UNTUK RENUNGAN KITA BERSAMA

Untuk Renungan Kita Bersama

Jika Anda pernah belajar Ilmu Hikmah di tempat lain dan Anda tidak merasakan berkah dan manfaat dari amalan yang Anda lakukan, kemungkinan besar itu kerana Anda salah dalam menata hati Anda saat memesan / mengikuti kursus.

Fahamilah bahawa, ajaran Islam melarang jual-beli sesuatu yang tidak nampak atau ghaib bentuknya. Misalnya menjual buah dari pohon yang belum terlihat buahnya. Praktik ini berlaku di masyarakat dalam bentuk “menyewa” pohon (misalnya pohon mangga) dalam kurun waktu tertentu untuk diambil buahnya. Apabila ternyata tidak berbuah, maka pembeli akan dirugikan. Dan apabila buahnya lebih banyak dari perkiraan, maka boleh jadi penjual menyesal. Oleh kerana itu, ajaran Islam yang bijaksana melarang jual-beli sesuatu yang masih ghaib atau belum kelihatan.

Berkaitan dengan Ilmu Hikmah, bahawa berkah atau manfaat Ilmu Hikmah adalah bersifat ghaib. Keajaiban terjadi secara ghaib yang tidak boleh dijelaskan dengan akal logik. Hanya Allah Yang Maha Ghaib yang tahu bagaimana semua keajaiban itu terjadi. Oleh kerana hukum agama melarang, maka kami tidak dapat membuat akad jual-beli terhadap manfaat Ilmu Hikmah yang bersifat ghaib. Kalaupun Anda berniat untuk membeli, yang sesungguhnya Anda bayar adalah wujud fizik Panduan Ilmu Hikmah dan sarana pendukung, serta pelayanan yang kami berikan. Sama sekali Anda tidak membeli berkah atau khasiatnya.

Seandainya saja berkah yang bersifat ghaib dapat diperjualbelikan seperti makanan, tentu saja harganya sangat mahal. Bukan sekecil mahar Ilmu Hikmah yang kami sebutkan di website ini. Faktanya, berkah tidak mampu dibeli dengan wang. Mahar yang Anda bayarkan hanyalah sebagai tanda Anda menghargai usaha dan pelayanan orang lain dalam membantu Anda. Berkah hanya boleh didapatkan dengan hati yang IKHLAS, ISTIQOMAH dan sikap yang TAWAKAL.

IKHLAS ertinya tidak menilai segala sesuai dengan sudut pandang media belaka, melainkan melakukan sesuatu kerana ingin mendapat ridho Allah SWT. ISTIQOMAH ertinya tekun dan rutin dalam mengamalkan ilmu hikmah. Dalam hal ilmu hikmah, istiqomah adalah hal utama, kerana dengan istiqomah boleh menghasilkan berbagai macam keajaiban. TAWAKAL ertinya selalu bersandar (berserah diri) hanya kepada Allah. Jangan sampai Anda terjebak untuk bertawakal pada Ilmu Hikmah yang Anda amalkan atau malah bertawakkal kepada guru Anda. Tata batin Anda, anggaplah Guru hanya penunjuk jalan, dan Ilmu Hikmah hanyalah jalan yang Anda lalui. Sedangkan tujuan dan tempat bersandar Anda adalah Allah SWT.

Ilmu Hikmah bukanlah faktor yang menentukan segala sesuatu terjadi. Ketika Anda mengamalkan Ilmu Hikmah, tetaplah bersandar bahawa segala kekuatan datangnya dari Allah SWT. Adapun keberadaan kami hanyalah sebagai guru pembimbing, sedangkan Ilmu Hikmah sebagai ikhtiar batin untuk mencapai tujuan Anda. Jangan menggantungkan diri Anda pada Ilmu Hikmah ataupun pada kami sebagai guru, kerana hal itu boleh membuat Anda terjerumus dalam kemusyrikan.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s