TENTANG IJAZAH ILMU HIKMAH

TENTANG IJAZAH

IJAZAH dalam ilmu metafizik dapat diertikan suatu proses belajar, pengesahan dan serah terima ilmu dari guru ke murid. Biasanya, murid menghadap gurunya atau dengan cara lain, termasuk melalui alat komunikasi (telefon), dll. Saat ijazah, Guru memberi petunjuk bagaimana suatu ilmu dilakukan. Terkadang keduanya saling berjabat tangan (jika itu ijazah langsung), guru mengucapkan amalan (doa, aurad, mantra) dan murid menirukannya.

Bagi kalangan orang awam, sering muncul pertanyaan. Kenapa ilmu harus diijazahkan?

Bukankah ilmu itu milik Tuhan, kenapa harus “diminta” kepada manusia?

Dalam hal ini, almarhum Kiai Cholil Bisri, Rembang berpendapat, mempelajari ilmu metafizik, tradisi ijazah bertujuan memantapkan hati. Ertinya, siapapun yang ingin mengamalkan ilmu, dari manapun sumbernya, sepanjang ia yakin dengan yang diamalkan, hukumnya boleh dan sah. Namun seseorang yang berijazah dianggap lebih baik.

Namun almarhum Gus Maksum dari Lirboyo berpendapat bahawa ijazah mutlak dilakukan kerana ada rahsia-rahsia yang tidak diketahui awam. Yaitu, perpindahan pancaran “nur ilmu” saat proses ijazah berlangsung. Menurutnya, tanpa bimbingan guru, seseorang sulit mendapatkan ruhnya ilmu, bahkan boleh “tersesat” dalam perjalanan yang hendak dituju.

Tentang perlu tidaknya ijazah, Guru hikmah yang lain berpendapat, ilmu yang tidak perlu ijazah hanyalah doa atau amalan yang diajarkan Rasulullah, melalui hadis. Namun untuk ilmu yang khos (khusus) seperti ilmu hikmah, ijazah guru mutlak dilakukan. Apalagi, dalam ilmu hikmah, terdapat aturan main tertentu yang harus dijelaskan secara detail.

Untuk mendapat penerangan yang mendalam dan benar tentang rahsia ijazah,anda boleh menghubungi Dr.Rizal di talian-0128802035 untuk mendapat jawapan yang tepat,sebab sangat berbahaya beramal sesuatu ilmu spiritual tanpa berguru atau belajar dari buku tanpa bimbingan guru atau mengajar ilmu spiritual kepada orang lain tanpa keizinan Guru sebelum mendapat ‘Kunci Ilmu ijazah ditauliahkan menjadi Guru”,risikonya sangat besar melibatkan jiwa serta kehidupan anda.Jangan main-main dengan ilmu hikmah.Belajarlah dari ahlinya ( Pakar Ilmu Hikmah)

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s